Uudet hankkeet

DigiAVi

Digitalisaatio osaksi Alajärven ja Vimpelin perusopetusta innostavasti

Digitalisaation lisääminen opetuksen arjessa arkea kuormittamatta

Alajärven yläkoululle ja Vimpelin yhteiskoululle laaditaan uusi TVT-suunnitelma, jossa korostetaan arjen toimintojen kehittämistä digitalisaation avulla. Digitaalisen osaamisen kuvaukset 2.0 otetaan osaksi suunnitelmaa. 

Kouluille laaditaan digiperehdytysmateriaali, jossa kuvataan muun muassa käytössä olevat välineet ja sovellukset, tunnusten ja salasanojen hankkiminen sekä tuki- ja vastuuhenkilöt. Digitaalinen tuki tuodaan lähemmäksi opettajia tarjoamalla apua oppituntien suunnitteluun sekä tukikäyntejä oppitunneille tarpeen mukaisesti. Opetuskäyttöön soveltuvia sovelluksia ja ohjelmistoja testataan ja toimiviksi todetuille laaditaan opettajille yksinkertaiset ohjeistukset käyttöönoton helpottamiseksi.

Digitalisaation ja ulkona oppimisen yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi

Koulujen piha-alueille rakennettavien ulkoluokkatilojen katoille asennetaan aurinkopaneelit, joiden avulla digitaalisia laitteita voidaan käyttää keskeytyksettä ja uusiutuvalla energialähteellä ulkona oppimisen tukena. Hankkeessa laaditaan oppituntikokonaisuuksia, joissa yhdistyvät tutkimuksellisuus, digitalisaatio ja kestävä kehitys.

Ulkoluokkatilojen sijainti vesistöjen rannalla ja hyötykasvipihan ympäröimänä mahdollistaa ympäristön muutosten seurantaa ja tulosten käsittelyä digitaalisesti sekä julkaisua myös muiden käyttöön. Kansalaistieteen tekeminen tulee tutuksi oppilaille ja samalla kertyy arvokasta tutkimustietoa maaseutuympäristöstä.

Oppilaiden digitaalinen osaaminen seuraavalle tasolle


Hankkeen myötä laadittavan TVT-suunnitelman liitteeksi kootaan digitaalisen osaamisen kuvausten käytännön esimerkkejä koulu- sekä oppiainekohtaisesti arjen opetusta helpottavaksi työkaluksi. Oppilaille laaditaan säännöllisesti toteutettava kysely, jossa kartoitetaan kuvausten tavoitteiden saavuttamista.

DigAVi-hankkeessa keskeisimpänä tavoitteena on lisätä digitalisaatiota koulujen arjessa käytännönläheisesti. Koulujen toiminnan kehittämisen perustaksi laaditaan uusi TVT-suunnitelma, jossa digitaalisen osaamisen kuvaukset avataan osaksi koulun jokapäiväistä toimintaa. Opettajien digitaalista työkalupakkia kehitetään luokkiin ja oppituntisuunnitteluun tuotavalla henkilökohtaisella tuella sekä selkeiden kirjallisten ohjeiden avulla. Oppilaiden digitaalista osaamista kehitetään kyselyiden pohjalta opetuksen, osaamismerkkien sekä vertaismentoroinnin avulla. Digitaalisaatio, ulkona oppiminen ja kestävä kehitys yhdistetään innovatiivisesti asentamalla ulkoluokkatilojen katolle aurinkopaneelit ja laatimalla valmiita oppituntikokonaisuuksia oppimisympäristön hyödyntämiseen.

TOPS

Tekoäly Osaksi Perusopetusta Suomessa

Valitaan pilotoitavat sovellukset ja laaditaan suunnitelma niiden hyödyntämiseksi perusopetuksessa.

Opettajat osaavat hyödyntää tekoälysovelluksia opetuksessa ja oppilaat opiskelussa.

Laaditaan selkeä ja yksityiskohtainen opas tekoälyn pedagogisista käyttömahdollisuuksista sekä soveltamisesta opetukseen ja opiskeluun perusopetuksessa.